Yhteisastiasopimus
Jätehuolto kunnossa - jaetulla tai ihan omalla astialla
Muiden kanssa yhteinen vai sittenkin ihan oma jäteastia?
Osa asiakkaistamme käyttää jätehuollossa yhteisastiaa eli jakaa astian vaikkapa naapurien kanssa, tai yritysasiakkaiden tapauksessa lähellä sijaitsevien toisten yritysten kanssa. Yhteinen astia onkin monelle toimiva ratkaisu. Silti on hyvä tarkastella aika ajoin, millaisia vaihtoehtoja tarjoamme jätehuollon hoitamiseen. Valitsemalla juuri sinulle sopivan ratkaisun teet kierrättämisestä helppoa ja voit myös säästää kustannuksissa.
Yhteisastiasopimus, jossa on yksi pääosakas eli sopimuksen vastuuhenkilö
Yhden pääosakkaan malli soveltuu asumisesta syntyvän jätteen sopimuksiin eli henkilöasiakkaille ja taloyhtiöille. Huomaa, että tämä malli ei sovi yrityksille, koska se ei täytä yrityksille asetettuja viranomaisvaatimuksia jäteraportoinnista.
Yhden pääosakkaan mallissa yksi pääosakas eli eli yhteisastiasopimuksen vastuuhenkilö vastaanottaa laskun ja kerää muilta astian käyttäjiltä heidän osuutensa laskusta itselleen. Tällöin sopimus tehdään vain pääosakkaan kanssa, eikä sopimustietojen hallinnasta veloiteta lisäkuluja. Astian muiden käyttäjien tiedot merkitään sopimuksen tietoihin. Näin jätehuoltoviranomainen saa tarvittaessa tiedon, että jätehuolto on järjestetty asianmukaisesti.
Haluatteko päivittää oman yhteisastiasopimuksenne tähän malliin? Se onnistuu täyttämällä lomake, jossa ilmoitatte meille pääosakkaan ja kaikkien sopimukseen kuuluvien astian käyttäjien tiedot.
Katso lisätietoa:
Sopimuksen päivitysohjeet henkilöasiakkaille
Sopimuksen päivitysohjeet taloyhtiöille ja kiinteistöille
Yhteisastiasopimus, jossa lasku jaetaan kaikkien astian käyttäjien kesken
Tässä mallissa jokainen astian käyttäjä saa oman laskun hänelle kuuluvasta jätehuollon osuudesta. Jokaiselta astian käyttäjältä veloitetaan laskuilla lisäksi sopimustietojen hallintamaksu laskun jakamisesta.
Vai sittenkin oma jätehuollon sopimus?
Oman talouden jätehuollon voi aina myös ottaa kokonaan omiin nimiinsä. Tietyillä alueilla tarjoamme henkilöasiakkaille myös kätevää nelilokeropalvelua, jossa yhdellä astialla voi lajitella jopa neljää eri jätejaetta. Jos haluat henkilöasiakkaana avata oman jätehuollon sopimuksen, ole yhteydessä meihin tämän lomakkeen kautta tai soittamalla asiakaspalveluumme.
Kysytyimmät kysymykset
Kyllä, alta löydät yhteisastiasopimuksessa käytettävät erityiset sopimusehdot:
Yhteisastiasopimukselle tulee nimetä vastuuhenkilö. L&T toimittaa yhteisastiasopimukseen liittyvän viestinnän vastuuhenkilölle. Vastuuhenkilö on velvollinen ilmoittamaan kirjallisesti L&T:lle kaikista sopimukseen ja palveluun tarvittavista muutoksista. Vastuuhenkilön vaihtumisesta on ilmoitettava L&T:lle kirjallisesti.
Yhteisastiasopimuksen kaikilta osapuolilta veloitetaan kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukainen sopimustietojen hallintamaksu, mikäli L&T:tä on pyydetty laskuttamaan erikseen kutakin osapuolta. Mikäli laskutusta ei ole jaettu osapuolten kesken, erillistä sopimustietojen hallintamaksua ei peritä.
Mahdollisista irtojätteistä veloitetaan kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukainen maksu joka jaetaan kaikkien yhteisastiasopimuksen osapuolten kesken L&T:lle ilmoitettujen prosenttiosuuksien mukaisesti.
Mikäli yksikin yhteisastiasopimuksen osapuolista ei suorita erääntynyttä palvelumaksua kohtuullisessa ajassa maksumuistutuksesta, L&T:llä on oikeus keskeyttää palvelun suorittaminen kaikkien yhteisastiasopimuksen osapuolten osalta.
Yhteisastiasopimuksen vastuuhenkilö vakuuttaa, että hän on oikeutettu toimimaan kaikkien muiden yhteisastiasopimuksen osapuolten puolesta ja lukuun. Vastuuhenkilön tulee ilmoittaa yhteisastiasopimuksen ehdoista muille yhteisastiasopimuksen osapuolille. Vastuuhenkilö vastaa L&T:lle antamiensa tietojen oikeellisuudesta ja ajanmukaisuudesta.
Muilta osin yhteisastiasopimukseen sovelletaan L&T Ympäristöpalvelut Oy:n ympäristöhuollon yleisiä sopimusehtoja.
Lataa tästä henkilöasiakkaiden yhteisastiasopimuksen sopimusehdot
Lataa tästä taloyhtiöiden ja kiinteistöjen yhteisastiasopimuksen sopimusehdot
Tämä on aina neuvottelukysymys yhteistä astiaa käyttävien kesken. Esimerkiksi tilisiirto tai MobilePayllä maksaminen ovat käteviä vaihtoehtoja.
Kaksi- ja nelilokeropalvelu on saatavilla valikoiduilla alueilla. Lisätietoa palvelusta löydät täältä.
Asiakaspalvelu apunasi
Soita meille
Asiakaspalvelu
010 636 8000* (arkisin 7-17)
Laskutusasiat
010 636 4000* (arkisin 8-16)
*Puhelun hinta on oman liittymäsi matkapuhelu- tai paikallisverkkomaksu, myös jonotusajalta.
Chattaa kanssamme
Löydät chatin sivuston oikeasta alanurkasta.
Palvelemme chatissa arkisin klo 8:00 - 16:00.