Skip to content

Vinkit sujuvaan jätehuoltoon ja lisätietoa laskutuksesta

Viisi vinkkiä sujuvaan jätehuoltoon

  1. Varmista kuljettajan pääsy jätepisteelle
    Onko toimipisteenne aukioloaikoihin, ovikoodeihin tai astioiden sijainteihin tullut vastikään muutoksia? Muistathan aina ilmoittaa kohteen poikkeukselliset aukioloajat ja muut astiatyhjennyksiin vaikuttavat muutokset kätevästi Oma L&T:n Ota yhteyttä -lomakkeen kautta. Näin vältyt turhista käynneistä perittäviltä lisämaksuilta.

  2. Toimiva ja turvallinen jätepiste kaikille käyttäjille
    Jätehuolto sujuu, kun kulku jätepisteelle ja astialle on esteetön. Hyvin huolletulla jätepisteellä on sinun ja kuljettajan turvallista toimia. Syksyllä ja talvella reitti on tärkeä pitää lehdistä ja lumesta puhtaana ja hiekoitettuna. Tarkista myös säännöllisesti jäteastioiden ja niiden pyörien kunto sekä lukkojen ja valaistuksen toiminta.

  3. Entä jos jätettä on enemmän kuin astiaan mahtuu?
    Jos jätettä syntyy tavallista enemmän, tilaa lisätyhjennys tai isompi astia kätevästi Oma L&T:n kautta.
    Astian viereen jätettyjen irtojätteiden keräämisestä tulee laskulle lisäkustannuksia, ja irtoroskat ja avoimeksi jääneet astiat voivat myös houkutella paikalle tuhoeläimiä. Astioiden suunnitellut ja toteutuneet tyhjennyspäivät näet kätevästi Oma L&T:n kalenterista.

  4. Tarkista tyhjennysrytmit kohdilleen
    Haluatko muuttaa jäteastioidesi tyhjennysrytmiä? Sekin onnistuu Oma L&T:ssä. Teethän muutoksen 2 viikkoa toivottua ajankohtaa aiemmin, niin muutos ehtii kirjautua reitille ja laskulle oikein. Jos jollain viikolla tyhjennykselle ei ole tarvetta, peru tyhjennys vähintään viikkoa ennen, niin säästät käynnin hinnan.


  5. Juuri oikea jäte oikeaan astiaan
    Toimimme alueellisten jätehuoltomääräysten mukaisesti ja meiltä saat kaikki tarvitsemasi jätehuollon ratkaisut. Autamme tarvittaessa jätetilan merkinnöissä ja yrityksesi henkilökunnan opastuksessa, jotta oikea materiaali päätyy juuri sille tarkoitettuun keräysvälineeseen. Esimerkiksi vaarallisen jätteen joutuminen väärään lajitteluastiaan voi olla paloturvallisuusriski jo jätepisteellä tai myöhemmin kierrätyksen aikana.
vinkit sujuvaan jätehuoltoon kuljettaja

Mitä tulee tietää laskutuksesta?

  • Ensimmäisen jätehuollon laskun meiltä saat tyypillisesti 1 kk kuluttua palveluiden aloituksesta. Laskutuskausi on pääsääntöisesti kuukauden ensimmäisestä päivästä kuukauden viimeiseen päivään. Lasku muodostuu kerran kuukaudessa, kun laskutuskausi on päättynyt. Laskun lähettäjänä on L&T Ympäristöpalvelut Oy.

  • Onko yrityksellänne jo käytössä ympäristöystävällinen verkkolasku? Jos et vielä ole ilmoittanut meille verkkolaskutietoja, voit tehdä sen Oma L&T -asiointipalvelun Ota yhteyttä -osion kautta tai tällä laskutuksen asiointilomakkeella. Näin saat jatkossakin laskut verkkolaskuina ilman laskutuspalvelumaksua.

  • Huomioithan, että emme toimita sähköpostilaskuja. Paperisen laskun toimittamisesta perimme palveluhinnaston mukaisen laskutuspalvelumaksun (19,90 € (alv. 0 %) / lasku. Verkkolaskut toimitamme veloituksetta. 

  • Oma L&T:ssä voit asioida helposti ja turvallisesti myös laskutukseen liittyvissä asioissa. Esimerkiksi laskutustietojen muutokset voit kätevästi ilmoittaa Oma L&T:n kautta. Myös laskujen kopiot on mahdollista saada näkymään Oma L&T:ssä palvelun pääkäyttäjille. Laskutukseen voit olla yhteydessä Oma L&T:n Ota yhteyttä -osion kautta valitsemalla viestin aiheeksi laskutus.
vinkit sujuvaan jätehuoltoon laskutus

Jäikö jokin laskutuksessa mietityttämään?

Yleinen maksuehto on 14 päivää ja lasku lähetetään pääsääntöisesti kuukauden välein.

Ilmoittamistanne laskutustiedoista riippuen lähetämme laskun yrityksellesi verkkolaskuna tai paperisena laskuna. Paperilaskuista perimme palveluhinnaston mukaisen laskutuspalvelumaksun, verkkolaskut toimitamme veloituksetta. Sähköpostilaskua emme valitettavasti tarjoa. 

L&T ei pääsääntöisesti siirrä laskujensa eräpäivää eikä näin ollen myönnä maksuehdosta poikkeavaa maksuaikaa. Maksukehotukset lähetetään aina paperipostilla ja kehotuksesta peritään viiden euron huomautuslisä. Jos maksun suoritus viivästyy, lasku siirtyy perintätoimiston käsiteltäväksi. Tarvittaessa voit olla yhteydessä perintätoimistoon ja sopia maksusuunnitelman tekemisestä.

L&T:n jätehuollon laskulla näkyy aina laskutuskauden päivämääräväli, ei yksittäisten tyhjennysten päivämääriä. Toteutuneet ja suunnitellut tyhjennyspäivät näet kätevästi Oma L&T -asiointipalvelusta.

L&T:n laskulla tapahtumat on listattu jätejakeen perusteella. Palvelu ja jäte löytyvät omilta riveiltään, joten tarvittaessa yhden tyhjennyksen kokonaishinnan saa laskemalla yhteen työn ja jätteen osuudet.

Astiavuokrat näkyvät laskulla kappalemäärien mukaan eli käytännössä vuokrakuukausien yhteenlaskettuna lukumääränä yhteensä. Esimerkiksi 3 kpl voi laskutuskaudesta riippuen tarkoittaa yhden astian kolmen kuukauden vuokraa tai kolmen astian yhden kuukauden vuokraa.

Oma L&T:stä löytyvän Ota yhteyttä -osion kautta voit olla meihin helposti ja turvallisesti yhteydessä myös laskutukseen liittyvissä asioissa: valitse alavetovalikosta viestin aiheeksi laskutus.

Laskutuksen puhelinasiakaspalvelu palvelee arkisin 8.00 – 16.00 numerossa 010 636 4000.

Muutokset laskutustietoihin pyydämme toimittamaan aina kirjallisena Oma L&T:n tai tämän sähköisen asiointilomakkeen kautta. Teethän ilmoituksen vähintään 1 kk etukäteen, jotta muutos varmasti huomioidaan tulevilla laskuilla. Laskun toimitustavasta riippumatta pyydämme ilmoittamaan aina myös paperisen laskun laskutusosoitteen. 

Ympäristöpalveluiden yleiset sopimusehdot löydät täältä.

Jos et löytänyt vastausta kysymykseesi jätehuollon laskutuksesta, otathan yhteyttä laskutuksen asiakaspalveluumme.

Tavoitat laskutuksen asiakaspalvelun

Asiakaspalvelu apunasi

Chattaa Oma L&T -asiointipalvelussa

Puhelinasiakaspalvelu
Yritysasiakkaat (arkisin 7-17)
010 636 7000
Puhelun hintatiedot