piha_bg

PIHA JA
ULKOALUEET

Pihalla sekä puretaan energiaa että ladataan sitä. Hyvä piha on viihtyisä, turvallinen, houkutteleva, esteetön ja käyttäjiensä näköinen. Kun piha tuntuu omalta, siitä myös pidetään parempaa huolta.

center-bg

Olemme erilaisia, pidämme eri asioista. Yksi tykkää seisoskella, toisen pitää päästä liikkeelle. Piha kuuluu jokaiselle, ja siksi toimiva piha tarjoaa tilaa sekä olemiselle että peleille ja liikkumiselle. Se tarjoaa hengailutilaa hengailijoille ja virikkeitä vauhdikkaille.

Oppilaat ovat usein eri aikakaudelta kuin koulut. Vaatimustaso on kasvanut, monelle sisälle rakennettu puuhapuisto voi olla tutumpi kuin pihaleikit. Lapset eivät välttämättä ole tottuneet ulkoilemaan vaan rakennettuihin ympäristöihin. Puhtaat pinnat sekä toimivat ja turvalliset välineet ovat oletusarvo.

Koulun ulkoalueita kannattaa katsella avoimin mielin. Kekseliäisyys on valttia. Pienellä investoinnilla voi olla suuri merkitys. Kun omat ideat toteutuvat, ne tekevät pihasta enemmän oman. Ja omaksi koetusta pihasta pidetään myös parempaa huolta.

Tehtäviä ja kysymyksiä:

  • Mikä saisi sinut viihtymään paremmin koulun pihalla?
  • Mitä itse tykkäät tehdä, kun olet koulun pihassa – liikkua, seisoskella, jutella kaverien kanssa, jotain muuta? Sopiiko koulun piha hyvin siihen, mistä itse eniten pidät?
  • Kuinka moni löytää koulun pihasta itselleen kivaa tekemistä ja/tai kivan paikan? Onko pihassa paikkoja, joista kukaan ei tykkää?
  • Voiko pihalla pitää oppitunteja?
  • Laske montaako eri asiaa pihalla voi tehdä.
  • Miten sinun koulusi piha- ja leikkialueilla huolehditaan turvaväleistä ja hygieniasta? Mitä voisitte vielä kehittää?
  • Jos sinä saisit päättää, millainen koulun piha olisi? Piirrä tai kerro.
TÄRKEÄT HAVAINNOT:

Törky tuo törkyä.

Siistit paikat myös pysyvät helpommin siistinä. Graffitit ja rikotut paikat sen sijaan saavat aikaan lisää samaa.

box-img
VINKIT:

Sama asia voi soveltua moneen, vaikkapa kiipeilyyn tai istumapaikaksi. Aidat voivat olla penkkejä, kierrätettyjä isoja kaapelikeloja voi käyttää pöytinä.

Jos on pelikenttä, onko sillä myös katsomo? Joku tykkää pelata, joku mieluummin katselee ja juttelee. Ehkä myös jonkun oppitunnin voisi siirtää tänne.

Paloturvalliset roskikset oikeissa paikoissa helpottavat kiinteistön hoitoa.

Leikin temmellyksessä turvavälit ja hygieniasäännöt saattavat toisinaan unohtua. Toimikaa toinen toistenne turvavälivartijoina.  

Onko piha käyttäjiensä näköinen?

Jos piha on tosi kiva ihan eri ikäisten mielestä kuin jotka pihaa oikeasti käyttävät, se ei ole kovin onnistunut piha. Hiekkalaatikko hiekkalaatikkoiästä ohi kasvaneille ei tuota iloa vaan kenkien mukana likaa ja kuraa sisälle.

Suomessa on neljä vuodenaikaa, samoin pihalla.

Pihan pitäisi olla kiva myös marraskuussa – osa alueista ja välineistä voi olla käyttökelpoisia vain osan vuotta. Onko pihassa talvisin paikka, mihin lunta kasataan? Jos on, onko se fiksu ja turvallinen? Kun lunta kasataan johonkin, sille kiivetään ja sieltä tullaan myös alas – on tärkeää huomioida miten ja mihin.

Valaistus:

Pihan valaistus on asia, jossa pienellä sijoituksella saadaan paljon aikaan. Piha tarvitsee riittävän, nykyaikaisen valaistuksen. Vaihto energiansäästölamppuihin on ekologista ja maksaa itsensä takaisin muutamassa vuodessa. Myös pihan huolto ja siivous on helpompaa, kun pihan on hyvin valaistu.

Turvallisuus:

Rakennusmääräykset huolehtivat yleensä näistä asioista, kunhan niistä pidetään kiinni. Ja minimistä saa aina mennä yli: esimerkiksi L&T käyttää turvahiekan sijasta ekologisempaa turvahaketta. Turvallisuuteen liittyy oleellisesti myös leikkialueiden hygieenisyys ja turvavälien pitäminen. 

Kasvillisuus:

Koulun pihassa kannattaa olla myös ympäri vuoden vihreää kasvillisuutta. Suuren osan vuodesta lehtipensaat ovat käytännössä risukasoja. Toisaalta ylikasvanut kasvillisuus on turvallisuusriski. Se voi kasvaa kiinni rakenteisiin ja estää näkyvyyttä.

Kierrätys on in, sottaaminen out.

Koulujen pihoissa suositaan entistä enemmän kierrätettyjä välineitä ja materiaaleja. Hiekkaa ja muuta mahdollisesti likaisuutta lisäävää vältetään.

Hyvä, toimiva piha on oikeasti ainakin kaksi turvallista pihaa.

1 – Rauhoittumisalue
Täällä voi olla pöytiä ja penkkejä tai vaikkapa amfiteatteri sekä mukavan näköinen ympäristö. Sopii myös oppitunteja varten, jos esimerkiksi koulun sisätiloissa on hankalaa pitää turvavälejä isojen ryhmien kanssa. 


2 – Parkouralue
Täällä voi hyppiä, pomppia, juosta, tasapainoilla ja kiipeillä. Muista silti turvavälit leikin temmellyksessäkin!

tree

Onko piha avoin?

Pihan varusteluun ja huoltoon vaikuttaa myös se, onko piha esimerkiksi iltaisin ja viikonloppuihin muidenkin käytössä.

Tätä et ehkä tullut ajatelleeksi:

Yksi pihan tärkeimmistä kohdista on se, missä tullaan pihalta pois.

Koulun sisäänkäyntien edustat ovat tärkeitä paikkoja. Sisään kulkeutuva sepeli, kura tai hiekka aiheuttaa siivoustarvetta ja yleistä epäsiisteyden tunnelmaa. Esimerkiksi rappurallit auttavat tässä. Tärkeää on myös, että sisäänkäyntien tuntumassa on mahdollisuus käsienpesuun ja käsidesin käyttöön - sekä ulos mentäessä että sisään tultaessa. 

Viihtyisä piha parantaa myös koulun sisäilmaa.

Koulun sisätilojen ilmanvaihto ei yleensä ole suunniteltu niin, että oppilaat norkoilevat välitunnit sisällä. Kun oppilaat viihtyvät pihalla, myös sisäilma voi paremmin.

Satu Sokkinen, liiketoimintapäällikkö

bottom-orange