Nesteen purettavat huoltoasemat, ympäri Suomen

Kun huoltoasema poistetaan käytöstä, sen maa-alueet tutkitaan ja kunnostetaan turvalliseksi uutta käyttöä varten

Nesteellä on ympäri Suomen yhteensä lähes 800 liikenneasemaa, automaattiasemaa ja raskaan liikenteen tankkauspistettä. Ajan myötä verkosto elää strategian mukaisesti: asemia lopetetaan ja uusia rakennetaan tarpeiden mukaan.

”Osa asemista tulee elinkaarensa päähän, uusia avataan uusille liikepaikoille ja osa muutoksista johtuu ympäristölupasyistä”, kertoo Nesteen HSEQ-asiantuntija Pirjo Haasto.

Kun vanhoja asemia lopetetaan, niiden purkutöiden yhteydessä tutkitaan alueen haitta-aineet ja varaudutaan maamassojen käsittelyyn.

”Asemien historia voi olla pitkä ja polttonesteiden käsittelyn vaatimukset ovat ajan saatossa muuttuneet. Siksi haitta-aineet pitää tutkia etukäteen, että osataan toimia kaikin puolin asianmukaisesti. Maiden puhdistustarpeiden määrittelyä säätelevät lait ja asetukset”, Haasto sanoo.

”Kun tiedämme että purkukohde on tulossa, varaudumme kaikkeen ajoissa. Paikalliselle ELY-keskukselle tehdään asianmukaiset ilmoitukset, ja maiden kunnostus tehdään viranomaisten valvonnassa”, kertoo puolestaan rakennuttamispäällikkö Rami Pohtila.

L&T:n ratkaisu

Vuonna 2020 L&T on urakoinut kahdeksan Nesteen purettavan aseman kaivutyötä ympäri maata, muun muassa Eurassa, Toijalassa, Urjalassa ja Vaasassa. L&T on Neste Markkinoinnin pitkäaikainen kumppani muissakin asioissa.

”Meillä on L&T:stä aiempia positiivisia kokemuksia, mutta nämä urakat kilpailutettiin normaalin prosessin kautta. L&T valikoitui toteuttajaksi kokonaisarvioinnissa. Tarjous oli sisällöltään kohdallaan, ja L&T tiedetään luotettavaksi toimijaksi”, Pohtila sanoo.

Työnjako tällaisissa maankunnostusurakoissa on selkeä

Neste johtaa urakkaa tilaajan näkökulmasta, ja työmaalla toimintaa koordinoi ulkopuolinen valvoja. L&T hoitaa kaivuutyöt ja maiden käsittelyn sekä huolehtii työn turvallisesta suorittamisesta alusta loppuun.

Yhden aseman purku- ja kaivuutyön tyypillinen kesto on pari viikkoa.

Työtä tarkan valvonnan alla

”Kaikista kohteista on tehty etukäteen maaperätutkimukset, joissa arvioidaan kairauksien perusteella haitta-ainepitoisuuksia. Se antaa osviittaa, mitä on tulossa”, kertoo urakoiden kulusta yksikönpäällikkö Sami Lindroth L&T:ltä.

”Koko ajan työn edetessä valvoja ottaa näytteitä ja arvioi haitta-aineiden tasoja. Kaivamme niin kauan ja laajasti kuin on tarpeen.”

Valvoja myös selvittää viralliset maiden vastaanottopaikat, jonne kaivetut maat toimitetaan jatkokäsittelyyn. Myös L&T:llä on omia maiden käsittelylaitoksia.

Purettujen huoltoasemien maa-alueet jäävät kunnostuksen jälkeen muuhun käyttöön. Ne voivat päätyä kiinteistönomistajan piha-alueiksi tai uusien hallien tonteiksi, niitä voidaan kaavoittaa asuinkäyttöön tai puisto- ja virkistysalueiksi. Tärkeää kaikissa tapauksissa on, että maa-alue saadaan puhdistettua ympäristön ja ihmisten kannalta turvalliseksi ja terveelliseksi.

”Tällainen vastuullisuus on meidän tekemisemme ytimessä ja itsestäänselvyys. Se on mukana meidän arvoissamme ja yrityskulttuurissa”, sanoo Rami Pohtila.

Purettavien huoltoasemien maat muuhun käyttöön

8 huoltoasemaa Maat puhdistettu vuonna 2020
2 viikkoa Yhden aseman purku- ja kaivuutöiden kesto

Purettujen huoltoasemien maa-alueet jäävät kunnostuksen jälkeen muuhun käyttöön. Ne voivat päätyä kiinteistönomistajan piha-alueiksi tai uusien hallien tonteiksi, niitä voidaan kaavoittaa asuinkäyttöön tai puisto- ja virkistysalueiksi. Tärkeää kaikissa tapauksissa on, että maa-alue saadaan puhdistettua ympäristön ja ihmisten kannalta turvalliseksi ja terveelliseksi.

”Tämä oli ensimmäinen laajempi tämän kaltainen purku-urakka L&T:n kanssa. Se, miten hyvin he selvisivät, oli jopa positiivinen yllätys. Valvojalta saadun palautteen perusteella L&T:n reagointi työn aikaiseen ohjeistuksen on ollut ripeää ja yhteistyö kentällä on toiminut moitteettomasti.”

Rami Pohtila | rakennuttamispäällikkö | Neste Markkinointi

Ota yhteyttä